FONAMENTACIÓ.
Xiquets i xiquetes al nàixer comencen a comunicar-se ( inclòs es parla de comunicació intrauterina).
Les persones necessitem comunicar-se per relacionar-se amb els altres i també sentim plaer al fer-ho. Els avanços tecnològics permeten que la comunicació siga massiva i amb qualsevol part del món.
Per mitjà d’aquesta unitat s’intentarà que xiquets/es s’interessen per la comunicació, a més en l’ús quotidià dels mitjans massius i personals.
OBJECTIUS.
- Descobrir les característiques dels mitjans de comunicació.
- Investigar i comparar la importància que se’ls dona en la vida quotidiana familiar i la dels seus companys.
- Interpretar un text escrit desenvolupant estratègies d’anticipació i verificació dels continguts.
CONTINGUTS.
MÈDI FÍSIC I SOCIAL.
- Els mitjans de comunicació: la radio, la televisió, els disc compacte, els vídeos, les periodistes.
- La influència massiva dels mitjans de comunicació social en la vida de les persones.
- Els instruments que possibiliten la comunicació: característiques i formes d’ús.
- Mitjans de comunicació presents en la comunitat: característiques.
- Evolució tecnològica dels mitjans de comunicació i els seus instruments en la història de la comunicació.
COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ.
- L’entrevista.
- Formulació de preguntes.
- Suports de text.
- Característiques de diversos suports textuals ( llibres, periòdics, historietes, fullets, murals, cartells, revistes, etc ).
- Aspectes gràfics del text escrit.
ACTIVITATS.
1.- Crear una medioteca en l’aula.
Reunir una col·lecció d’elements, alguns poden reals i altres de joguina, relacionats directa o indirectament amb els mitjans de comunicació:
- Telèfon
- Periòdics
- Revistes
- Bústia
- Cartes
- Llibres
- Radio
- Ordenador, etc.
Incorporar aquests elements a les activitats de treball. Elegir un element cada dia per descriure-ho, parlar sobre els usos i la relació que tenen amb la comunicació.
2.- “La roda de premsa”
Un xiquet/a, front al grup, conte una succés que vaja viscut. Després, la resta de companys podran fer-li preguntes per esbrinar més detalls. El narrador elegirà aquell que vol fer-li la pregunta.
3.- “ Televisió”.
Veure entre tots un estona de TV fent zapping. Reconèixer què programa estan transmetin en cadascun dels canals ( dibuixos, noticies, documentals, etc ). Dramatitzar un programa de TV. Dibuixar el programa favorit. Realitzar una enquesta a adults i xiquets: Què opines de la tv? Dialogar sobre els resultats.
4.- “ Radio”
Escoltar la radio en l’aula. Realitzar un programa de radio, gravar-lo i fer-lo circular per les cases. El programa pot incloure una presentació, música, una publicitat, etc.
5.- “Preparar una visita”.
Sel·leccionar un canal de tv, una emissora de radio, una editorial o una oficina de correus per organitzar una eixida.
Per concloure l’activitat, es realitzarà una exposició de mitjans de comunicació antics i moderns.
ACTIVITAT DE TANCAMENT
Per englobar els mitjans de comunicació es realitzarà un anunci de la classe destinat als diferents mitjans. Adaptant-ho a l’edat dels xiquets, es realitzarà un anunci de la pròpia classe en una revista, en tv, etc. Després s’exposarà en la resta de les classes i als pares.